Thursday, March 8, 2012

Tips kempiskan perut buncit


    adakah perut anda sekalian sebuncit ini? 

kalau ye.. ni aku ada petua yang pernah aku amalkan sendiri and aku rasa nak share untuk pembaca sekalian.. memang mujarab sebab aku pun "bekas- pembuncit" jugak dulu.. huhuuhu...

Secara umumnya ada 3 cara untuk kempiskan perut bagi mereka yang dah terlanjur berperut buncit di luar tu: 

  1. Guna limau dan kapur

Untuk luar perut, korang boleh lah amalkan ni.. dalam 3 kali seminggu ke... cara-caranya pun senang je, korang cuma perlu ambil dalam 3-4 biji limau nipis dan campurkan dengan kapur. Jangan lupa campurkan jugak dengan sedikit air ok.. kemudian apa lagi, sapukan je pada perut korang sampai kering.. Agak-agak dah lama sikit dan cukup kering, maka boleh lah korang bilas dengan air. 

ingat!! : memang berkesan.. korang akan dapati lepas 2-3 kali korang try ni.. perut korang akan berkedut-kedut sikit tanda dia dah mula mengempis. untuk perut yg kedut tu, korang rajin-rajin lah senaman.. buat sit up ke.. gerenti kulit kedut tu akan hilang.. kesan sementara sahaja.





    2.  Limau dan teh


ahha.. cara ni pon agak mujarab jugak.. daripada korang buang duit beli produk pelik2 dan mahal dan jugak membahayakan kesihatan yg ada banyak jual sekarang ni.. baik korang cuba yg ni.. caranya senang je.. korang cuma memerlukan dalam 3-4 biji limau nipis (kalau nak kesan mujarab, lebihkan limau). kemudian perah limau tersebut dalam cawan dan campurkan tengan teh. jadikan dia seperti pati. jangan buat air teh o limau limau pulak.. kalau boleh tambah air sedikit je untuk kasi dia pekat dan lebih mujarab. minum air tadi ni.. yang ni korang boleh amalkan minum sebelum tidur setiap hari. Cuba dan tengok kesannya k.. 




      3.  Pati halia mustajab


nak tawu.. yang ni pon boleh pakai jugak tau.. sebab nya.. dia sekali sapu kat badan memang panas sgt and rasanya memang terbukti boleh membakar lemak-lemak di dalam perot. Cuba dapatkan kat farmasi terdekat k. Rasanya dah banyak jual dah... harga dia lebih kurang dalam RM15- 21.. tertakhluk pada kedai tersebut. Cuba ok! 



What can? and what cant.........??

  • Jangan minum air dalam bilangan yang banyak. lebih-lebih lagi bila makan makanan bersup dan berkuah. Ini akan menambahkan lagi buncit pada perot anda
  • Jangan mandi selepas makan. Seboleh-bolehnya mandi dulu baru makan k.
  • Kurangkan minum ais. tawu ice mesty favourite korang kan? pantang p mana-mana mesty bedal ais punya. ingat kawan-kawan, ais adalah sgt tajam dan boleh membuncitkan perut.  
  • Jangan makan sebelum tidur. Dr Fadzilah Kamsah cakap waktu yg paling sesuai untuk makan adalah 6 jam sebelum tidur. Sebap kita takot makanan yg kita makan tadi menjadi lemak sekiranya tidur. 
  • Menari... kenapa terperanjat? huhu.. kalau nak tawu, di samping berhibur, lemak pada perot korang jugak akan berkurangan ketika menari. So apa salahnya, dalam bilik, pakai headset dan menari mengikut irama yang di pasang! yippi!!
  •  finally.... kalau boleh..... buat lah senaman selalu.. yang tu paling penting sebenarnya... Tambahan lagi senaman berbentuk sit-up... 


kalau boleh korang amalkan sit up ni sebelum dan selepas bangun tidur... untuk permulaan buat 10 kali pun xpe.. slow-slow lama korang akan jadi biasa dengan amalan ni.. dan perot korang pun akan jadi ringan.. betol x? Kalau badan terutama perot dah ringan, barulah rasa bebas dan rajin nk buat kerja.. So apa tunggu lagi... 


                                 Jom mulakan sekarang!!!!




12 comments:

  1. untuk tips pertama tu , gunakan kapur apa eh ? kapur tulis ke ? tq .

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry mybad.. tips pertama tu guna kapur yg makan dengan sirih tu.. sorry tak tawu nama dia!

      Delete
  2. betol betol berkesan ke guna kapur dan limau tu? berapa ye ambil mase? 2 minggu boleh kurang?

    ReplyDelete
  3. Sit up kalu ceaserian boleh ke..atau kene tunggu berapa lama lps bedah..seronok tgk semua petua ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

buble wish akmal azam

facebook

fieza lalaa glitters

free glitter text and family website at FamilyLobby.com